Veelgestelde vragen

  • Kwikstart is een handige site waar je alle te regelen zaken op een rijtje staan.
    Check www.kwikstart.nl.

    • Heb ik een eigen laptop of tablet nodig?
      Ja. Wij adviseren een laptop of tablet met Windows. Op de schoolcomputers is dit de standaard. Android, Apple of een Google Chromebook kan ook, maar mogelijk kun je dan niet gebruik maken van de schoolprinters, daar ons netwerk daar (nog) niet op is ingesteld.
    • Kan ik gebruik maken van het wifi-netwerk van de school?
      Elke student kan gebruik maken van het wifi-netwerk van de school. De inloggegevens worden aan het begin van het schooljaar verstrekt.
    • Moet ik zelf software aanschaffen?
      Als alles meezit, krijgt elke student (en elke medewerker van school) in het schooljaar 2017-2018 gratis de beschikking over Office 365 met 1TB aan cloud-opslag. Dit kan zowel op Windows, Apple of Android-hardware geïnstalleerd worden, ook op mobieltjes. Wacht dus nog even met zelf aanschaffen van Office-programma's.
    • Kan ik voor hardware-ondersteuning bij systeembeheer terecht?
      De afdeling systeembeheer geeft alleen ondersteuning bij hardware die gebruik maakt van Windows. Voor alle eigen apparatuur ben je zelf verantwoordelijk voor gebruik en configuratie.
    • Kan ik via school goedkope software aanschaffen?
      Software (zoals Windows 10) is voor studenten tegen gunstige prijzen en condities te koop via www.slim.nl. Kijk hier eerst eens voordat je zelf software elders koopt. Aanschaffen via Slim kan alleen als je een account hebt aangemaakt. En daarvoor heb je het school e-mailadres nodig. Al onze studenten krijgen zo’n e-mailadres.
    • Kan ik via school hardware aanschaffen?
      Nee, we adviseren je in dat geval goed de prijzen te vergelijken via tweakers.net/pricewatch/. Dat kan je vele tientallen euro's schelen.
    • Krijg ik studiefinanciering voor een BBL-opleiding?
      Nee. Een BBL-opleiding valt buiten deze regeling. Dit geldt alleen voor BOL-opleidingen.
    • Kan ik op het mbo gebruikmaken van Studiefinanciering of het nieuwe Sociaal Leenstelsel?
      Voor mbo-studenten vanaf 18 jaar geldt nog de oude Studiefinanciering. Voor alle info verwijzen we je door naar de officiële site van DUO.
    • Krijg ik een OV-kaart?
      Ja. Alle voltijd mbo studenten maken aanspraak op een OV-kaart. Dat geldt echter niet voor studenten die een BBL-opleiding volgen.
    • Ben ik toelaatbaar met (alleen) een buitenlands diploma?
      Buitenlandse diploma's worden door de school altijd getoetst bij een instantie die een vergelijking met een Nederlands diploma kan maken. Op basis daarvan kan worden besloten tot toelating.
    • Ben ik toelaatbaar als ik alleen bepaalde certificaten heb in plaats van een afgerond schooldiploma?
      Nee. Je bent een uitsluitend toelaatbaar met een volledig afgerond schooldiploma: Entreeopleiding, vmbo, mbo, havo, overgangsbewijs havo 3 naar havo 4 of hbo.
    • Infoformulier toeleverende school, moet dit altijd worden meegestuurd?
      Indien je al een diploma hebt behaald langer dan een jaar geleden is dit formulier niet meer nodig. Stuur wel een kopie diploma en cijferlijst mee.
    • Wordt iedereen geplaatst of hebben jullie een systeem met loting?
      Iedereen die zich tot 1 april aanmeldt en na intake geschikt blijkt voor de opleiding wordt geplaatst. Wij kennen geen systeem van loting. Latere aanmeldingen kunnen op een wachtlijst terechtkomen als groepen vol zitten en er geen nieuwe groepen meer gemaakt kunnen worden.
    • Vooropleiding
      Om te worden toegelaten heb je bij ons altijd een diploma nodig. Afhankelijk van de gekozen richting is dat minimaal vmbo B, vmbo KB, vmbo GL/TL, Entree-opleiding, mbo niveau 1 of hoger, overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4, havo-diploma of hoger. Verder kunnen aanvullende eisen aan je vaardigheden op dierengebied gesteld worden.
      Heb je bijvoorbeeld alleen certificaten behaald, dan ben je helaas niet toelaatbaar, ook niet door middel van bijvoorbeeld een toelatingstest.
    • Wat moet ik doen als ik ziek ben?
      Afwezigheid meld je vóór 9 uur op school via telefoonnummer: 088 020 51 00 (receptie). Ben je ziek tijdens de BPV, meld dit dan zowel op school als op het leerbedrijf. Ook als je beter bent, meld je dit (op school bij de receptie). Ben je nog geen 18, dan melden je ouders of verzorgers je afwezigheid.
    • Hoe vraag ik verlof aan?
      Verlof buiten de schoolvakanties (extra verlof) moet acht weken te voren schriftelijk worden aangevraagd. Als het om een periode van maximaal tien aaneengesloten schooldagen gaat (twee weken als er geen feestdagen in vallen), moet de aanvraag worden ingediend bij de directeur van de school. Die neemt dan zelf een besluit.
    • Wat gebeurt er als ik te laat ben?
      Bij aanvang van de les of een andere onderwijsactiviteit is iedereen aanwezig. Zodra de les begint, gaat de deur van het leslokaal dicht. Ben je er dan niet, dan ben je te laat en word je dat lesuur niet meer toegelaten tot de les. Verzuim wordt genoteerd.
    • Wat als ik een afspraak heb tijdens schooltijd?
      Bezoek tandarts, dokter, specialist of therapeut zoveel mogelijk buiten de lesuren om. Als dat echt niet kan, dan meld je dit tevoren bij de administratie of de teamleider. Als je in de loop van de lesdag vertrekt, meld je dit. Anders is er sprake van ongeoorloofd verzuim.
    • Wat moet ik doen als ik een stagebedrijf heb gevonden?
      Heb je dé stageplek voor jou gevonden? Top! Geef ons zo snel mogelijk de gegevens door. Dit doe je door het voor jouw relevante formulier in te vullen. Je vindt de verschillende formulieren hier.