Marleen’s weg naar de receptie is ontstaan via een vriendin die al op school werkte. “Ik werkte in de detailhandel en wilde niet meer gebonden zijn aan het werken in de weekenden. Ook was ik opzoek naar iets nieuws en ik wilde meer in contact staan met mensen,” vertelt ze. Wat begon als een tijdelijke invulling van twee ochtenddiensten per week, groeide uit tot een vaste plek in het hart van de school. “Toen iemand op de receptie uitviel, werd ik teruggevraagd. Sindsdien ben ik niet meer weggegaan.”
Het vertrouwde gezicht dat studenten elke dag begroet met een glimlach - Marleen, receptioniste bij Aeres MBO Leeuwarden
DateAls je Aeres MBO Leeuwarden binnenloopt, is de kans groot dat je begroet wordt door een warme glimlach en een opgewekt “Goedemorgen!”. Die glimlach is van Marleen, receptioniste en een van de vaste gezichten van de school. Al drieënhalf jaar is zij het eerste aanspreekpunt voor studenten, collega’s en bezoekers, een rol die haar op het lijf geschreven is.
Van detailhandel naar dynamiek
Meer dan alleen achter de balie
Wie denkt dat receptiewerk alleen maar bestaat uit telefoontjes beantwoorden en post aannemen, heeft Marleen nog niet ontmoet. Haar rol overstijgt die van receptioniste alleen. “Het mooiste vind ik hoe studenten met me omgaan. Dat ze me herkennen, even een praatje maken, vragen hoe mijn weekend was. Daar doe ik het voor.” En dat waarderen de studenten ook, letterlijk. Twee studenten gaven haar onlangs een speciaal tegeltje als blijk van dank. “Dat vind ik erg bijzonder en dat raakt me echt.”
Een bijdrage aan de schoolcultuur en sfeer
Marleen draagt zichtbaar bij aan de sfeer binnen de school. Niet alleen door haar toegankelijkheid en enthousiasme, maar ook door haar betrokkenheid bij initiatieven zoals het nieuwe servicepunt. “We hebben meegedacht over het ontwerp en de uitvoering. Het is nog niet helemaal af, maar ik ben ontzettend trots op hoe het er nu staat. Bezoekers kunnen niet meer om ons heen.”
Dat gevoel van trots komt ook voort uit de cultuur die heerst bij Aeres MBO Leeuwarden. “Toen ik hier begon, voelde het direct als een warm bad. Iedereen is open en belangstellend. Als je ziek bent geweest, vraagt men hoe het met je gaat. Dat menselijke contact maakt het werken hier bijzonder.”
Oprechte aandacht, elke dag opnieuw
Marleen is benaderbaar en dat is haar kracht. “Ik wil dat iedereen zich welkom voelt. Als iemand verdwaald over de gang loopt, stap ik erop af. Niemand hoeft zich verloren te voelen op onze school.” Ook moeilijke momenten horen erbij. Boze telefoontjes,
ongeduldige mensen. “Ik blijf altijd rustig. Vaak zeggen mensen achteraf ook: ‘Sorry dat ik zo uitviel, u kunt er ook niks aan doen.’ Dat leer je wel los te laten.”
Werkdruk? Graag zelfs!
Hoewel het werk soms chaotisch is, geniet Marleen daar juist van. “Ik hou van drukte. Bellen, mailen, bestellingen, mensen aan de balie, het mag allemaal tegelijk. Saai wordt het hier nooit.” En als nieuwe werkzaamheden haar pad kruisen, pakt ze die met beide handen aan. “Ik zoek dingen uit, vraag collega’s om hulp. Ik wil het graag goed doen.”
Luisterend oor binnen de grenzen
Marleen staat bekend om haar open houding en oprechte interesse in de mensen om haar heen. Studenten weten haar makkelijk te vinden voor een praatje, en dat is niet voor niets. Haar benaderbaarheid zorgt voor laagdrempelig contact, waarbij iedereen zich gezien en welkom voelt. Tegelijkertijd bewaakt ze met professionaliteit de balans tussen belangstelling tonen en de functie die zij vervult hier op school.