SauerCrowd wint KickStartShow

SauerCrowd en Choc-ing-lekkere fudge stelen de KickStartShow

Date

Als aanloop naar de Dutch Food Week 2021 pitchten verschillende studententeams en startups hun foodinitiatief voor de toekomst in de KickStartShow. De eerste en tweede prijs ging naar respectievelijk ‘SauerCrowd’ en ‘Choc-ing-lekker’ van (oud-)studenten van Aeres.

SauerCrowd fermenteert groenten van lokale biologische boerderijen tot heerlijke, duurzame en darmvriendelijke voedingsproducten. SauerCrowd-oprichter Moritz Huber begon zijn bedrijf medio 2019 op. Hij studeerde toen European Food Business bij Aeres Hogeschool Almere, waar hij afgelopen zomer afstudeerde. Moritz had altijd al de wens om een eigen onderneming op te zetten. Het snelle succes verrast hem. “De coronacrisis zorgt voor een push: mensen besteden in deze tijd meer aandacht gezonde voeding en zijn bereid daar iets meer voor te betalen.”
Het businesspanel dat de inzendingen beoordeelde, was erg enthousiast over het ondernemerschap en de drive van SauerCrowd.  Volgens de bedrijfskundigen slaagt het jonge bedrijf erin oer-Hollandse groenten te verwerken tot gezonde, onderscheidende en vintage voedingsmiddelen.
De eerste prijs bestaat uit een geldbedrag van 2.500 euro en een sparsessie met de ondernemers van het businesspanel. Kijk voor meer informatie op www.sauercrowd.nl}

SauerCrowd-oprichter Moritz
SauerCrowd-oprichter Moritz Huber.

Choc-ing-lekkere fudge
‘Choc-ing-lekker’ is een veganistische chocolade fudge waarmee een van de Jong Ondernemersteams van Aeres MBO Ede het businesspanel wist te overtuigen. De fudge die nu op de markt is bevat zuivel. Daarom ontwikkelden de studenten een fudge die geen grondstoffen bevat van dierlijke herkomst. De chocolade fudge bestaat uit gecondenseerde kokosmelk, pure chocolade en kokosolie. In ieder doosje ‘Choc-ing-lekker’ zitten twaalf blokjes chocolade fudge in zes spetterende smaken, waaronder pistache, mocca, sinaasappel, maar ook meer spannende smaken als chilivlokken of gerookte amandel.
In het Jong Ondernemersteam zitten derdejaars studenten van de mbo-opleidingen Food en Toegepaste Biologie. Omdat het assortiment veganistische lekkernijen op de markt nog heel beperkt is, bedachten de studenten dit product. Dat deden ze voor het keuzedeel Ondernemerschap. Vanwege afstudeerstages ligt de productie van de fudges tijdelijk even stil, maar houd het Instagram kanaal www.instagram.com/chocinglekkerofficial/ in de gaten voor nieuwe ontwikkelingen!
Met hun vegan lekkernij wonnen de jonge ondernemers de tweede prijs: een geldbedrag van 1.500 euro en eveneens een sparsessie met de ondernemers van het businesspanel.

Team Choc-ing-lekker
Het Jong Ondernemersteam van Aeres MBO Ede.

Dutch Food Week 2021
Aan de KickStartShow kunnen studententeams en/of startups meedoen die gerelateerd zijn aan het groen onderwijs. Ook oud-studenten kunnen meedoen, mits ze niet langer dan drie jaar geleden zijn afgestudeerd. De wedstrijd is een initiatief van GroenPact en de Dutch Food Week. Dit jaar vindt de Dutch Food Week plaats van 9-16 oktober. (www.dutchfoodweek.nl).
Het businesspanel bestond dit jaar uit Jan Klerken (Scelta Mushrooms), Mike Vermeer (Royal Cosun), Lianne de Bie (Slow Food Youth Network), Saskia Goetgeluk (Brightlands Campus Greenport Venlo), Ruud Zanders (Kipster) en Sjors Kruiper (Royal Fruitmasters). Klik op de link om de pitches en de prijsuitreiking van de KickStartShow terug te zien.

 

Talent voor groei