MBO-school werkt samen met life en wandelcoach Wendy Quéré

Date

‘Zweverig of eng? Niets van dat alles. Je hebt de keuze om met jezelf aan de slag te gaan. Sinds dit schooljaar werkt de zorgcoördinator, Ellen Lammers, van Aeres MBO Velp samen met Wendy Quéré van PSTVTY Life- en Wandelcoaching’ aldus Marjanne Eikelboom. Ellen: ”in eerste instantie was er de inschatting gemaakt van 15 studenten in een schooljaar. Dit is ruimschoots gehaald. De studenten zijn lyrisch over de coaching. Het traject bestaat uit zes wandelingen van ieder twee uur. Een aantal studenten heeft om verlenging gevraagd aangezien ze er veel baat bij hebben.

En jazeker het heeft al veel opgeleverd. Het enthousiasme van de studenten is enorm. Ze krijgen andere inzichten waardoor ze beter in hun vel komen te zitten. Dit heeft naast het gunstige effect op hun lijf en leden ook op de schoolresultaten” zegt Ellen.

Letterlijk en figuurlijk bij jezelf stilstaan
Life- en wandelcoach Wendy Quéré vertelt Marjanne over het dankbare werk wat ze doet en hoe ze dit op haar eigen authentieke manier aanpakt. Ze heeft zelf twee flinke burn-out ’s gehad en is zich tijdens en na deze periodes gaan verdiepen in o.a. NLP, mindfulness en yoga. Bij Instituut Menz in Huissen rondde ze de opleiding NLP-master af. Dit instituut staat bekend om het geven van deze opleiding door o.a. ‘je gevoel er te laten zijn’. Het laatste is ook haar manier van werken; met humor, intuïtie en positiviteit. Ook certificeerde ze zich tot systemisch coach (Parre & Deden) en bij de Mindful Run Academie is ze opgeleid tot wandelcoach.

Sommige studenten melden zich aan omdat ze een laag zelfbeeld hebben, andere hebben verdrietige ervaringen of staan gewoon lastig in het leven. In deze maatschappij staan we bijna altijd ‘aan’. Mede door corona leeft er bij veel studenten het ‘hollen of stilstaan’ gevoel. Tijdens de coaching is het niet alleen wandelen maar vooral letterlijk en figuurlijk ‘stilstaan bij jezelf’, het is een programma met veel maatwerk in een veilige omgeving.
Wendy: “In het intakegesprek met de student geef ik aan dat er gelijkwaardigheid is tussen ons in alle kwetsbaarheid. De student staat op dezelfde hoogte als ikzelf, opleiding of leeftijd maakt niet uit. Vanuit het intakegesprek voelen we al heel gauw of er een ‘klik’ tussen ons is en spreken we af dat we open en eerlijk tegenover elkaar kunnen zijn. Er komen opdrachten uit die de student thuis gaat voorbereiden.”

Hoe je het best in je kracht kunt komen
Vragen die er gesteld worden zijn bijvoorbeeld; hoe voel je je?, hoe kijk ik naar mezelf?, wat mag er zijn?, hoe doe ik het?, hoe zorg ik voor mezelf en nog belangrijker hoe ga ik weer of meer van mezelf houden? Sommige opdrachten voeren ze uit met de ogen dicht, puur op het gevoel van de zintuigen. Ik oordeel niet, ik begeleid ze in dit traject en probeer bewustwording te creëren die ze zelf bepalen door keuzes te maken. Mooi om te zien hoe ze tijdens de soms lange wandelingen in de rustgevende natuur iedere keer een stapje dichterbij de ‘eigen echte versie van zichzelf’ komen en leren hoe je het best in je kracht komt” vertelt de betrokken coach.

De highligts van de gesprekken zet Wendy in het verslag wat de student al dan niet kan delen met het thuisfront of begeleiders op school. Docenten die hier zelf voor open staan kunnen het proces van het traject positief beïnvloeden door een bepaalde energieke houding in te nemen voor de klas. Het is fijn om te weten, als student, dat je in de zoektocht naar jezelf back-up hebt. Veel van onze studenten hebben het door corona ook lastig gehad. Thuisonderwijs terwijl je het thuis niet zo fijn hebt, géén sociaal leven en geen vrienden of klasgenoten/docenten waar je even bij kunt uithuilen of je verhaal bij kwijt kunt. Wendy: ‘dit wandelcoachtraject zorgt ervoor dat je anders naar jezelf gaat kijken, je merkt dat daardoor ook je gedachten anders worden en je voelt weer dat je in je eigen middelpunt staat. De balans is terug!
Aeres Velp is één van de weinige, wellicht de enige, mbo-school die werkt met mij als wandelcoach. Ik ben trots op de positieve geluiden die ik terughoor van zowel de student als de zorgcoördinator en bovenal trots op de grote stap vóóruit die deze studenten zelf gezet hebben. Gelukkig hebben ze nog een heel leven voor zich om te groeien! Eén van mijn deelnemers sluit dit schooljaar af met hopelijk een diploma. Zij stopt met het schooltraject maar heeft het plan om nog regelmatig terug te komen in mijn eigen praktijk in Arnhem.”